• 28. února 2022

Home office už není synonymem pro lenost

Firmy a pracovní procesy se neustále vyvíjí. Jednou z oblastí, která se v současné situaci vyvíjí nejvíce, je práce z domova. Ještě před pandemií Covid-19 pracovalo v ČR z domu jen 4% lidí. Již v lednu 2021 se toto číslo zvedlo na 14%, což dělá zhruba 1,5 milionu lidí, kteří momentálně pravidelně pracují z pohodlí domova.

Tato nová skutečnost nutí firmy se k pracovní hierarchii postavit jinak než před pandemií. Myšlení manažerů se mění z “když budou doma, tak přeci nic neudělají” na “jak bychom jim mohli pomoci, aby se jim doma pracovalo lépe?”.

Většina firem si během pandemie uvědomila, že prakticky již pracují, jako by lidé byli na homeofficu. Pro komunikaci využíváme Slack, či podobnou aplikaci. Pro task management ClickUp, Jiru, Trello, YouTrack a další. Cílem je tedy neměnit již nastavené procesy, ale soustředit se na jejich zlepšení.

Mám něco, na co se potřebuji zeptat? Dobře, nejdřív se ale zeptám sám sebe, jestli odpověď potřebuji hned. Jestli ano, můžu se s kolegou domluvit na budoucím videocallu. Jestli ne, pošlu email nebo zprávu do Slacku a zatím se budu věnovat něčemu jinému. Ani v jednom případě ovšem kolegu nevyruším tím, že mu přijdu k jeho stolu a přeruším mu work flow. Jak zdokonalovat procesy pro fungování na home officu je nekonečné učení, které se mění firmu od firmy a bude trvat dlouho (ne-li neustále). Tyto procesy dobře popisují například Jason Fried a David Heinemeier Hansson, zakladatelé firmy Basecamp (dříve 37signals), ve své knize Práce na dálku. 



Zaměstnanci práci z domu ocení



Práce z domu je nespornou výhodou pro zaměstnance firmy. Nemusí trávit čas cestováním mezi domovem a prací, doma je nikdo neruší (ne vždy, o čemž si povíme níže) atd. Ušetřený čas, který by strávili na cestě, mohou využít efektivněji především sami k sobě. Například v naší firmě si někteří zaměstnanci místo cesty do práce jdou zaběhat. Říkají, že si vyplaví endorfiny a pracuje se jim pak mnohem lépe. Dalším plus je samozřejmě pozitivní dopad na jejich zdraví. Home office má ve výsledku pozitivní dopad na zdraví nás všech - méně lidí na cestách > méně spálených fosilních paliv > méně skleníkových plynů v atmosféře.


Úskalí a jejich řešení


Práce z domu samozřejmě není jen o pozitivech. Nejen manažeři se s touto novou situací musí vypořádat, ale i zaměstnanci.
Spousta zaměstnanců má problém pracovat z domu. Například se nedokáží soustředit na práci stejně jako v kanceláři. Tento problém je vždy silně individuální, ale vždy by jeho řešení měla předcházet skvělá komunikace s managementem. Zaměstnanec by se neměl bát svěřit svému nadřízenému, že doma prostě nedokáže pracovat a společně by měli najít řešení.

U každého funguje něco jiného, ale někdy zjistíte, že jde ve výsledku o úplné banality, které se dají lehce vyřešit. Například někteří zaměstnanci nedokáží pracovat na stejném počítači, který používají pro zábavu. Potřebují mít striktně rozdělené stroje na zábavu a pro práci. Nejlépe, když se jejich obsah absolutně liší. V jednom máte Slack, Clickup a pracovní mail, v druhém Steam launcher, Netflix a osobní mail.

Dokonce jednomu zaměstnanci stačila speciální obuv. Měl vyčleněny pantofle, které si jasně určil jako pracovní a vždy, když si je nazul, tak byl schopen pracovat z domu. Tyto rituály jsou jen o hledání, kterého by se měl účastnit i manažer daného zaměstnance.

Dalším častým problémem je rodina, typicky manželka na mateřské. Tento problém má prakticky jen jedno řešení a to je oddělený prostor. Buďto si zaměstnanec musí zřídit vlastní pracovnu, kde ho po jasně určený čas (ano, někteří zaměstnanci mají na dveřích time schedule meetingu) nebude nic vyrušovat nebo začíná být stále modernější pracovat z veřejných prostor jako jsou kavárny. Jen si vzpomeňte, kolikrát jste sami viděli v kavárně člověka s notebookem. V současnosti, především ve větších městech, ještě kvete tzv. coworking. Kancelář, ve které si pronajímáte místo u stolu a chodíte pracovat tam. Význam home officu se tím ovšem trochu potírá a výhody v tom naleznete spíše jako freelancer.

Zajímá Vás víc?

Neváhejte nás kontaktovat.