UML diagramy - část 2.
Use case diagram
Slouží pro zachycení všech případů užití aktérů, kteří interagují s navrhovaným systémem. Mezi aktéry patří například uživatelé nebo externí systémy. Tento diagram také slouží jako podklad pro odhad velikosti navrhovaného systému, díky kterému můžeme lépe ocenit celkový projekt.
V některých případech se také používá textové zachycení, kde jsou popsány:
- název případu užití, popř. identifikační zkratka
- popis
- aktéři
- priorita
- scénář akcí
- aj.
Mezi nejdůležitější konstrukty patří:
Tento konstrukt popisuje Aktéra (User) a všechny případy užití, které se aktéra týkají.
Čára <<include>> znázorňuje povinné rozšíření Use Case A případem užití Use Case B.
Čára <<exclude>> znázorňuje nepovinné rozšíření Use Case A případem užití Use Case B.
Důležité je také dodržovat směr šipek.
Na následujícím obrázku je ukázka Use case diagramu habit tracker aplikace.
Activity diagram
Pro zachycení průběhu aktivity nebo návrh algoritmu se používá Activity diagram. V některých případech se používá k upřesnění složitého případu užití. Dobře navržený activity diagram může pomoci k ujasnění některých částí navrhovaného systému.
Mezi nejdůležitější konstrukty patří:
Start and end nodes
Každý flow začíná ve Start node a končí v End node
Branch/Merge node
Pokud použijeme větvení, tak je důležité flow aktivity v nějakém bodě zase spojit.
V příkladu nalevo je znázorněno větvení, kde flow končí, pokud se dostane do určité větve.
Fork/Join node
Pokud potřebujeme v Activity diagramu zachytit paralelní běh, používá se Fork/Join konstrukt. Důležité je paralelní běh v nějakém bodě spojit.
Swimlanes
Tento konstrukt znázorňuje zóny zodpovědnosti pro aktéry. Všechny konstrukty v zóně aktéra patří danému aktérovi.
Na tomto obrázku je znázorněna aktivita vytvoření objednávky zákazníkem až po samotné doručení eshopu bez kamenné prodejny a doručováním pouze po online zaplacení.